Generatie angststoornis
Geplaatst op 23 juni 2024 door Marjon KuipersIn zijn recente boek, “Generatie Angststoornis: Wat sociale media met onze kinderen kan doen,” beschrijft sociaal psycholoog Jonathan Haidt hoe de opkomst van digitale technologie (vanaf ongeveer 1996) een enorme impact heeft op de mentale gezondheid van jongeren. Terwijl we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer beschermen, laten we ze in de digitale wereld vogelvrij. Vroeger klommen kinderen in bomen, bouwden ze hutten, struinden ze door de buurt, verveelden ze zich, speelden ze op straat en oefenen ze de belangrijke vaardigheid ze zelf hun ruzietjes op te lossen. Volgens Haidt is de overgang naar een technologiegedreven jeugd een obstakel geworden voor het opdoen van deze en nog meer levenservaringen die nodig zijn om emotioneel stabiele volwassenen te worden.
Ervaring-Blokkers
Haidt stelt dat sinds 2010 de opkomst van smartphones en sociale media heeft geleid tot een aanzienlijke toename van mentale gezondheidsproblemen bij jongeren. De snelle opname van digitale technologie in het dagelijks leven van kinderen heeft hun manier van opgroeien ingrijpend veranderd. Jongens raken vaak geïsoleerd door overmatig gamen, terwijl meisjes lijden onder een negatief zelfbeeld en cyberpesten via sociale media. Bovendien leidt het gebruik van smartphones tot slaapgebrek, concentratieproblemen en verslaving, wat de toename van angst en depressie onder jongeren verder verergert.
Haidt introduceert de term “ervaring-blokkers” om de factoren te beschrijven die kinderen verhinderen om waardevolle levenservaringen op te doen. Overbeschermende ouders en de alomtegenwoordigheid van digitale apparaten beperken kinderen in hun mogelijkheden om zelfstandig problemen op te lossen en veerkracht op te bouwen. Dit gebrek aan ervaringen draagt bij aan hun kwetsbaarheid voor mentale gezondheidsproblemen.
Haidt doet een aantal aanbevelingen om deze zorgwekkende trend te keren:
- Telefoonvrije Scholen: Door scholen telefoonvrij te maken, wordt de afleiding verminderd en de negatieve effecten van smartphones tegengegaan.
- Meer Onbegeleide Speeltijd: Het stimuleren van onbegeleide speeltijd helpt kinderen om zelfstandig te leren en zelfvertrouwen op te bouwen.
- Beperking van Sociale Media: Het beperken van sociale media gebruik voor jongeren onder de 16 jaar beschermt hun mentale gezondheid.
Haidt benadrukt dat gezamenlijke actie nodig is van ouders, scholen, techbedrijven en overheden om de schadelijke effecten van digitale technologie op jonge levens te verminderen. Zijn boek is een oproep om serieus na te denken over hoe we kinderen kunnen helpen opgroeien in een omgeving die hen de kans geeft om zelfstandig te leren, te groeien en mentaal sterk en flexibel te worden.